upcoming > Lecture and performance at the Folkwang Museum 12+14.3.20

H.A.U.S. double-feature in the context of the
Exhibition “The Assembled Human”,
Ausstellung “Der montierte Mensch”, 8. November 2019 – 15. March 2020,
at the Folkwang Museum.
Events at the exhibition

Eva-Maria Kraft, Thomas A. Pichler, Robot Machina performing ITTEN, BREATH, ROBOT 12/2020 (Photo Richard Pobaschnig)

Automatisms and Architecture: Obsessions and the human-machine continuum
Lecture by Oliver Schürer, Do, 12.3., 18 Uhr

Today, self-controlling technologies are increasingly penetrating the objects and spaces of our everyday life. Architecture faces the challenge of developing concepts for things that control themselves as if they were alive. But we have no references for this in our dualistic Western culture. Thus, the lecture will present projects from a historical perspective in which the obsession with automatisms led to original or groundbreaking architectural ideas – such as Le Corbusier’s shadow facades. These obsessions make accessible new ways of meeting today’s challenges: Research in social robotics and social artificial intelligence in architecture, using the example of the transdisciplinary research group H.A.U.S

Automatismen und Architektur: Obsessionen und das Mensch-Maschine Kontinuum

Heute dringen selbststeuernde Technologien zunehmend in die Objekte und Räume unseres Alltags ein. Architektur steht vor der Herausforderung Konzepte für Dinge zu entwickeln, die sich selbst steuern als wären sie lebendig. Dafür haben wir aber in der dualistischen westlichen Kultur keine Referenzen. So werden im Vortrag Projekte aus historischer Perspektive vorgestellt, bei denen die Obsessionen an Automatismen zu originellen oder bahnbrechenden architektonischen Ideen führten – wie etwa Le Corbusiers Schatten-Fassaden. Diese Obsessionen machen die neue Arten und Weisen zugänglich, wie den heutigen Herausforderungen begegnet wird: Forschung in sozialer Robotik und sozialer künstlicher Intelligenz in der Architektur, am Beispiel der transdisziplinären Forschungsgruppe H.A.U.S.

Eva-Maria Kraft, Thomas A. Pichler, Robot Machina performing ITTEN, BREATH, ROBOT 12/19 at Gallerie Magazin, Vienna (Photo Richard Pobaschnig).

Improvisation in the human-machine continuum
Performance Sa, 14.3., 15 Uhr, by and with
Eva-Maria Kraft (Dance, Choreography),
Thomas A. Pichler playing the Cellare (Music),
Modell Pepper (humaoid Robot,
Helena Frijns, Darja Stoeva (Programming and controll),
Oliver Schürer (Concept, production)

Homo sapiens unfolds inside and by contraptions and machines. New technologies, such as artificial intelligence and robotics, question the capabilities of our bodies by imitating both, human thinking and sensuality. In the past, industrialisation has made our strength and pace obsolete. Today, our intelligence and our dexterity seem to become obsolete. Again, we have to reinvent our existence as bodies – in contrast to the machines we have invented. What are we capable of? How do we want to become?

This H.A.U.S. Performance discusses the intimate vis-a-vis of very different bodies in the human-machine continuum by means of improvisation.

Improvisation im Mensch-Maschine-Kontinuum

Der Homo sapiens entfalten sich in und mit Geräten und Maschinen. Neue Technologien, wie künstliche Intelligenz und Robotik, stellen die Fähigkeiten unserer Körper in Frage, indem sie menschliche Denkfähigkeit und Sinnlichkeit imitieren. In der Vergangenheit hat die Industrialisierung unsere Kraft und unser Tempo obsolet gemacht. Heute scheinen unsere Intelligenz und unsere Geschicklichkeit obsolet zu werden. Wieder müssen wir das Existieren als Körper neu erfinden – im Gegenüber zu den von uns erfunden Maschinen. Wozu sind wir fähig? Wie wollen wir werden?

Diese H.A.U.S. Performance diskutiert das intime Vis-a-vis von sehr unterschiedlichen Körpern im sich weiter ausprägenden Mensch-Maschine Kontinuum durch Mittel der Improvisation.

The invitation came because the curators were interested in Oliver’s 2012 book “Automatismen und Architektur” at Springer, ISBN: 978-3-211-79195-0.